Ikkunasta katselen pihalla leikkiviä pikkulapsia. Ne näyttävät kaikki niin iloisilta ja huolettomilta.
Kun mietin asiaa tarkemmin, tajuan että ei se niin ole. Kuten ystäväni totesi tässä eräänä päivänä, kaiken ikäisillä on omat ongelmansa. Ikä ei vaikuta siihen, oletko onnellinen vai et.

Itse inhosin aina pienenä, kun minua vanhemmat aina katsoivat minua ja sanoivat: "voi kuinka ihanaa olisi olla taas lapsi, niin huoletonta". Tuo lause sai minut aina suuttumaan. Vanhemmat aina tuppaavat unohtamaan, millaista oikeasti on olla lapsi.
Muistan, kun olin viisi vuotias ja olin lasten yleisurheilu kilpailuissa. Houkuttelin kaksi toista lasta mukaan ja menimme metsään leikkimään majaa. Kävelimme syvemmälle ja syvemmälle metsään, kunnes yhtäkkiä tajusin että olimme eksyneet. En kehdannut myöntää sitä muille, koska olin väittänyt heille että tunnen metsän kuin omat taskuni.
Aikamme harhailtuamme aloimme kuulla ääniä. Yhtäkkiä koko metsä oli täynnä ihmisiä. Kisat oli keskeytetty meidän takiamme, kaikki olivat lähteneet etsimään minua.
Muut kaksi lasta osoittivat minua ja kertoivat että se oli minun ideani lähteä metsään seikkailemaan. Häpesin silloin varmaan enemmän kuin koskaan.
Muistan kun itkin koko yön ja seuraavana päivänä ilmoitin äidille etten mene tarhaan. En halunnut nähdä muiden lapsien syyttäviä ilmeitä, saatika heidän vanhempiensa. Äiti vei minut mummulle ja sain olla siellä loppuviikon.
..
Toissapäivänä isosiskoni kertoi, kuinka hänen eräs ystävänsä oli kysynyt seurustelenko minä vielä.
Kun siskoni vastasi hänelle, että en ole seurustellut enää vähään aikaan, hänen kaverinsa oli todennut "Tuon ikäisenä se eroaminen onkin vielä helppoa, kun ei tunne oikeasti mitään."
..

Miksi aina me, jotka pidämme itseämme toisia kypsempinä, miksi me aliarvioimme nuorempien tunteita, joista emme tiedä mitään?
Tyhmää on sanoa, että lapset olisivat huolettomia. Tiedän ihmisiä, joita on hakattu heidän ollessaan lapsia, tai jopa käytetty seksuaalisesti hyväksi.
Tiedän nuoria, jotka ovat alkaneet villtelemään tai ovat suunnitelleet itsemurhaa sen takia, että heidän poikaystävänsä jätti.

Ei kuulosta kovin huolettomalta. Ihmisten pitäisi vaan välillä miettiä ennen kuin alkavat puhua asioista, mistä eivät oikeasti tiedä. Myös sellaiset asiat, mitkä tuntuvat itsestä maailman pienimmille, saattavat olla jollekkin koko maailma. Sitä ei pitäisi unohtaa.